Դենիել Գոուլմանի «Հուզական ինտելեկտ»-ը և դրա նշանակությունը

Քրիստինա Ծատուրյան
Կրթության փորձագետ

  Դենիել Գոուլմանը ամերիկյան հոգեբան, հետազոտող և գրող է, ով առավել հայտնի է «Հուզական ինտելեկտ» («Emotional Intelligence») գրքով։ Նա համարվում է հուզական բանականության (EQ) հասկացության առաջատարներից մեկը, ում շնորհիվ այս գաղափարը մեծ ճանաչում է ստացել ամբողջ աշխարհում։ 1995 թ. հրատարակված այս գրքում զետեղված են տարբեր հետազոտություններ, որոնք ցույց են տալիս, որ մարդկանց հաջողության և լավ հարաբերություններ կառուցելու համար կարևոր դեր ունի ոչ միայն ինտելեկտը (IQ), այլ նաև հուզական բանականությունը։
  Գոուլմանը հուզական բանականությունը բնութագրում է որպես կարողություն, որը թույլ է տալիս մարդկանց հասկանալ և կառավարել իրենց սեփական և ուրիշների զգացմունքները՝ դրանով իսկ բարելավելով իրենց վարքագիծը, որոշումների կայացման գործընթացն ու սոցիալական փոխհարաբերությունները։ Նա առանձնացնում է հետևյալ կարևոր հմտությունները.

  1. Ինքնագիտակցություն (Self-Awareness)
   • Հասկանալ սեփական զգացմունքներն ու տրամադրությունը։
   • Իմանալ սեփական ուժեղ և թույլ կողմերը։
   • Գնահատել և վստահել սեփական անձին։
  2. Ինքնակառավարում (Self-Regulation)
   • Կառավարել հույզերն ու պահվածքը՝ անկանխատեսելի իրավիճակներում։
   • Հարմարվողականություն և պատասխանատվություն։
   • Պահպանել ներքին հանդարտությունն ու ինքնատիրապետումը։
  3. Մոտիվացիա (Motivation)
   • Նպատակաուղղվածություն և ձգտում հաջողության։
   • Ինքնապարտադրանք և բարձր պատասխանատվություն։
   • Լավատեսություն և հաստատակամություն դժվարությունների դեմ։
  4. Ապրումակցում (Empathy)
   • Մյուսների հույզերը հասկանալու ունակություն։
   • Զգացմունքային կապեր հաստատելու ունակություն։
   • Կարեկցանք և հարգանք։
  5. Սոցիալական հմտություններ (Social Skills)
   • Կարողություն՝ կառուցելու և պահպանելու լավ հարաբերություններ։
   • Համագործակցություն և թիմային աշխատանք։
   • Ինքնավստահություն ու հաղորդակցման հմտություններ։

  Գրքի նշանակալիությունը պայմանավորված է նրանով, որ Գոուլմանը ստիպում է ընթերցողին ներհայել և մտածել սեփական վարքագծի, հույզերի և այլոց հետ փոխհարարաբերությունների մասին։ Նա հատկապես անդրադառնում է մանկությանը և մանուկ հասակում ուղեղի տարբեր հատվածների ձևավորմանը, նյարդային համակարգին, կապերին և դրանց զարգացման վրա տարբեր գործոնների ազդեցությանը։ Գրքի յուրաքանչյուր բաժնում սկզբում ներկայացվում է իրավիճակ, այնուհետև այդ իրավիճակի բացատրությունն է տրվում նյարդաբանության, վաղ տարիքի զարգացման առանձնահատկությունների, երեխայի համար նշանակալի խնամակալի հետ հարաբերությունների տեսանկյունից։

  Գոուլմանն անդրադառնում է նաև, թե ինչպես է հուզական բանականությունը, կամ հուզական բանականության՝ վաղ տարիքում ձևավորումը նպաստում ուսումնառությանը և առաջադիմությանը։ Օրինակ, նա ներկայացնում է մի դրվագ «մարշմելոու մարտահրավերը» փորձից, որին մասնակից երեխաներին հետազոտել են երկարատև ժամանակ և արձանագրել, որ այն երեխաները, որոնք ցուցաբերում էին համբերություն և մինչև նախանշված ժամանակը չէին դիպչում մարշմելոուին, հետագայում առավել հաջողակ էին և տոկուն։

  Այս թեման Հայաստանում առավելագույնս հետաքրքրական է դառնում՝ կրթության և աշխատաշուկայի պահանջների անհամապատասխանության, մասնագիտական ներուժի կամ փափուկ հմտությունների բացակայության, հետպատերազմյան և օրեցօր աճող ագրեսիայի համատեքստում։
​​  Համաձայն 2023 թ. Երջանկության համաշխարհային զեկույցի՝ Հայաստանի երջանկության միջին միավորը 5.38 է (10-ից), ինչը մի փոքր ցածր է համաշխարհային միջին ցուցանիշից՝ 5.59-ից:
  Gallup-ի 2023 թ. Հույզերի համաշխարհային զեկույցում Հայաստանն ընդգրկվել է հինգ ամենաբարկացած երկրների շարքում՝ Լիբանանի, Թուրքիայի, Իրաքի և Աֆղանստանի կողքին։ Նույն կերպ, կրթության ցուցանիշները Հայաստանում վերջին տարիներին անկում են գրանցել, իսկ տարբեր ուսումնասիրություններ ցույց են տալիս, որ անհրաժեշտ են կրթության կազմակերպման նոր և համապարփակ մոտեցումներ։

  Գոուլմանն այս կապակցությամբ նշում է, որ 80-ականներին ԱՄՆ-ում մեծ թափ ստացան սոցիալ-հուզական ուսումնառության ծրագրերը։ Տարբեր հետազոտություններ ցույց տվեցին, որ նմանատիպ ծրագրերը կարողանում են նվազեցնել ագրեսիան և անհանգստությունն աշակերտների մոտ, ինչպես նաև խթանում են ապրումակցումը, համագործակցությունը և կոնֆլիկտների լուծման հմտությունները։ Նմանատիպ ծրագրերը միտված են զարգացնելու ինքնագիտակցությունը, ինքնակարգավորումը, սոցիալական հմտությունները, ապրումակցումը և մոտիվացիան, որոնք հուզական բանականության կարևոր տարրերն են։

  Այս գիրքը հանրամատչելի կերպով ներկայացնում է հուզական բանականությունը՝ հղում անելով տարբեր ուսումնասիրությունների: Այն հետաքրքիր կլինի ծնողներին, ուսուցիչներին, մարդկային ռեսուրսների կառավարման մասնագետներին։

Առնչվող նյութեր